Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

En to år gammel endring i Helseplattformen har ført til avvik i oppfølgingen av pasienter

Alle helseforetakene i regionen er berørt. – En svært beklagelig sak, vi jobber nå hardt for å kartlegge omfanget ved St. Olavs hospital, sier direktør Tom Christian Martinsen.

Publisert 16.06.2025

Det er påvist avvik i oppfølgingen av interne meldinger knyttet til sluttrapporter (epikriser) som er sendt fra sykehus og avtalespesialister utenfor Helseplattformen.

Bakgrunn: Se pressemelding fra Helse Midt-Norge om saken her

– Dette er en svært beklagelig sak, og nå jobber vi hardt for å kartlegge omfanget ved St. Olavs hospital. Så langt berører det om lag 2500 saker. En første gjennomgang av 274 saker, viser at det kan være behov for oppfølging av 11 tilfeller. Vi har nå orientert sykehusledelsen, og vi er i gang med en systematisk gjennomgang av alle sakene for å få oversikt over omfang og eventuelle konsekvenser. Gjennomgangen skal være ferdig i løpet av denne uken, sier Tom Christian Martinsen, direktør ved St. Olav.

Pasienter som er berørt av saken blir kontaktet

– Vi vil fortløpende kontakte pasienter som eventuelt er berørt. Det betyr at pasienter ikke trenger å ta kontakt med oss, sier sykehusdirektøren.

Sakene gjelder pasienter som har vært behandlet ved andre sykehus og avtalespesialister, der meldinger om videre oppfølging er videresendt til St. Olavs hospital i form av en epikrise. 

En endring i journalløsningen har medført at interne meldinger knyttet til epikriser som sykehuset mottar, ikke vises like godt som før. Endringen er reversert. 

Kontaktperson for media
Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne
Tlf 930 36 997