Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Hvordan jobbe med innovasjon?
Har du en idé, utfordring eller et behov på sykehuset? Innovasjonsprosessen gir deg en tydelig vei fra idé til løsning. Denne siden og metodeverktøyet hjelper deg å lykkes med innovasjon i helsetjenesten.
Innovasjonsprosessen
Figuren under viser stegene i innovasjonsprosessen. Bruk den som en veiviser i prosjektet ditt. Verktøyet gir deg konkret og praktisk informasjon om hvilke aktiviteter som passer i hvert steg, og hvordan du kan gjennomføre dem.
Innovasjonsprosessen består av 3 steg: Forstå, utvikle og teste. Ofte må du innom disse stegene i flere omganger før løsningen er klar til å implementeres i daglig drift, derfor er figuren formet som en sløyfe.
I alle stegene er brukerinvolvering viktig. Med brukere mener vi både pasienter, ansatte og andre som påvirkes av endringen. Dersom brukerne involveres i alle steg, vil overgangen til implementering være enklere.
Denne fasen handler om å utforske og forstå behov, utfordringer og muligheter. Dette er en tid for å stille spørsmål, være nysgjerrig og utfordre egne antagelser.
Dere bør gå bredt ut og gjerne bruke flere metoder for å forstå problemstillingen. Finn de metodene som passer for deres prosjekt i den fasen dere er i.
Innsikten dere får skal guide dere videre, og sikre at løsningene som utvikles:
Er godt forankret i faktiske behov og utfordringer.
Er basert på kunnskap om muligheter, og erfaringer og løsninger fra andre.
I denne fasen handler aktivitetene om å konkretisere og videreutvikle ideer som svar på en definert problemstilling. Dette er en kreativ og iterativ fase hvor man går fra innsikt og muligheter til mer håndfaste konsepter og løsninger.
Man starter med å utforske og generere ideer basert på de identifiserte utfordringene fra "Forstå" fasen.
Deretter visualiseres og skisseres nye brukerreiser og tjenester for å forstå hvordan løsningene kan fungere i praksis.
Gjennom samarbeid og diskusjon prioriteres de mest lovende løsningene.
Til sist går man videre til å detaljere dem – både funksjonelt og visuelt – slik at de kan testes og evalueres i neste fase.
For å utvikle løsninger som faktisk fungerer i praksis, er det viktig å teste dem både tidlig i utviklingsfasen og i realistiske omgivelser før full implementering. Tidlig testing gir innsikt i brukernes behov og reaksjoner, mens pilotering gir erfaring med hvordan løsningen fungerer i en virkelig kontekst. Begge deler bidrar til bedre beslutninger og mer treffsikre tjenester.