Forskning og evaluering
Ønsker du eller din avdeling å evaluere et tilbud, starte et forskningsprosjekt eller lignende? Her er noen viktige punkter å ta stilling til når i et prosjekt.
En problemstilling er hva du spesifikt ønsker å finne ut av eller å belyse i ditt prosjekt, selve formålet med prosjektet. Den kan ta utgangspunkt i fenomener en observerer i klinikk, ubesvarte spørsmål i litteraturen eller behov for å evaluere et etablert eller nylig oppstartet tilbud.
Eksempler:
- Hva er effekten av Dialektisk Atferdsterapi i Norge for personer som ikke har norsk som morsmål?
- Hvordan opplever personer med unnvikende trekk å forplikte seg til endringsarbeid?
Problemstillingen du velger spisser deg inn mot hvilken metode som er aktuell for å besvare spørsmålet du har stilt
Forankring handler om å “feste” prosjektet i noe, som sikrer at det gjennomføres og som forhindrer at det bare drifter av gårde. Forankring innebærer at et prosjekt er forstått, støttet og ønsket hos de menneskene som er i posisjon til å påvirke prosjektet – ledere, involverte ansatte, fagmiljøer og brukermedvirkere. Forankring i styringsdokumenter kan også være viktig.
Ledelsen: Forankring i ledelse gir prosjektet legitimitet og signaliserer at det skal prioriteres og at det er verdt å satse på. Lederforankring kan sørge for strategisk støtte og allokering av nødvendige ressurser.
Ansatte/klinikere: De som skal står for selve utføringen av prosjektet må forstå formålet og nytten av prosjektet. Deres medvirkning reduserer motstand og sikrer datakvalitet.
Brukermedvirkere: Pasienter og pårørende kan gi viktige perspektiver og innsikter som bidrar til å øke relevansen av problemstillingen, og forankring hos dem vil gi ytterligere legitimitet til prosjektet.
Det er viktig at prosjektet har god forankring i ledelsen, hos de ansatte og brukermedvirkere. Et prosjekt kan ofte ta lang tid og det er viktig at de som blir påvirket av det forstår hva det vil si å realisere prosjektet og at de er med på det.
Se mer om brukermedvirkning i forskning: Brukermedvirkning - St. Olavs hospital HF
Problemstillingen du velger betyr mye for hvilken metode du må bruke for å besvare den. Det er vanlig å skille mellom to type metoder, kvantitative og kvalitative.
- Kvantitativ forskning samler informasjon som kan uttrykkes i tall, som så kan benyttes i statistiske analyser. Slike metoder benyttes til problemstillinger som ønsker å belyse effekter av behandling, hva som predikerer effekt og hvilke mekanismer som kan forklare effekt.
- Eksempel på problemstilling: Hva er effekten av Dialektisk Atferdsterapi i Norge for personer som ikke har norsk som morsmål?
- Kvalitativ forskning samler informasjon som ikke lar seg tallfeste på samme måte, for eksempel menneskers opplevelser
- Eksempel på problemstilling: Hvordan opplever personer med unnvikende trekk å forplikte seg til endringsarbeid?
I større prosjekter er det ikke uvanlig å kombinere begge metodene.
- Se mer om kvalitative og kvantitative metoder: Metode | Metodeguiden
- Se mer om metoder for å predikere effekt (kommer) og teste endringsmekanismer: Kan statistikk si noe om mekanismer? | Tidsskrift for Den norske legeforening
- Forskningsavdelingen i St. Olav bistår forskere i alle foretak i helse-Midt med Metodestøtte og dataanalyse - St. Olavs hospital HF
Finnes det noen som holder på med, eller har som gjennomført, et lignende prosjekt som du ønsker å sette i gang? Disse personene og miljøene kan være svært gode å ha for å realisere ditt prosjekt.
Er det noen som andre grupper eller miljø som har interesse av å finne ut det samme som deg, og som kan ha en rolle i ditt prosjekt?
Det kan være komplisert å realisere et prosjekt, særlig dersom man ikke har erfaring med det. Det kan være lurt å undersøke mulighetene for opplæring innen de ulike fasene og oppgavene et prosjekt medfører.
- Hvordan skrive artikler?
- Lynn Nygaard er pensum i kurs i akademisk skriving. flere prinsipper introduseres i denne videoen: Lyn Nygaard: How to Get Started
- Det finnes flere kurs og emner i akademisk skriving. Her er et eksempel: Emne - Vitenskaplig skrivekurs i global helse - NRS8004 - NTNU
Prosjekter vil ofte kreve at vanlige arbeidsoppgaver må reduseres og at lønn kompenseres, og noen ganger kreves det innkjøp av utstyr, programmer og tjenester samt utlegg for reiser og lignende. Hvordan skaffe finansiering til et prosjekt?
- Seksjon for prosjektstøtte ved forskningsavdelingen i St Olav tilbyr tjenester i ulike faser av en klinisk studie, slik at ide kan bli til prosjekt. Seksjon for prosjektstøtte - St. Olavs hospital HF
- Samarbeidsorganet lyser årlig ut regionale forskningsmidler fra Helse Midt-Norge RHF til medisinske og helsefaglige prosjekter Regionale forskningsmidler - Helse Midt-Norge RHF
Database
Innsamling, lagring og bearbeiding av data fra måleverktøy krever mye manuelt arbeid, selv om man bruker elektroniske spørreskjemaprogrammer. RKP-Midt jobber for å lage en egen database som skal automatisere hele prosessen. Med denne løsningen vil data være ferdig bearbeidet, sammenstilt og tilgjengelig for klinikeren kort tid etter pasienten har svart på checkware.
Felles kartleggingspakke
RKP-Midt jobber for å etablere en felles kartleggingspakke for medlemmene i nettverket. Hensikten med denne er at deltakerne i nettverket får et aktivt fokus på et felles sett av personlighetsfenomener (for eksempel evne til selvkontroll, til å se andre som egne personer, å kunne tillate seg å ha det bra m.m), og at dette bidrar til en felles forståelse av personlighetsbegreper, iallfall ganske. Aktivt fokus på PF og felles begrepsforståelse er mål for RKP-Midt. Hensikter med måleredskapene i kartleggingspakken:
- Måle pasientens status
- Måle effekt og endring
- Måle hvorfor endring skjer
- Brukes til kunnskapsøkning (personlighetsskjema og skjema som måler mentale mekanismer)
Når det er besluttet hvilket innhold kartleggingspakken skal ha vil det bli postet her.