Lege i spesialisering (LIS) i spesialiteten medisinsk biokjemi
Avdeling for medisinsk biokjemi i ved St. Olavs hospital er eneste utdanningssted innen spesialiteten medisinsk biokjemi i Helse Midt-Norge. En spesialist i medisinsk biokjemi er en lege med avansert kompetanse innen laboratoriemedisin, spesielt rettet mot biokjemiske analyser som brukes til å diagnostisere og følge opp sykdommer. Vi har et godt og utstrakt samarbeid med de andre laboratoriene innen medisinsk biokjemi i helseregionen.
St. Olavs hospital - Universitetssykehuset i Trondheim - er ett av tre sykehusforetak i Helse Midt-Norge. Hovedtyngden av virksomheten er lokalisert i Trondheim der vi har et av Europas mest moderne sykehusanlegg. Sykehuset er bygd integrert med Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, og her arbeider klinikere, forskere og studenter side om side. St. Olavs hospital har ca. 10 500 ansatte. St. Olavs hospital er universitetssykehus for 720 000 innbyggere i Midt-Norge og lokalsykehus for 14 kommuner i Trøndelag (knapt 320 000 innbyggere).
Avdelingen utfører et bredt spekter av analyser innen medisinsk biokjemi, immunologi, gen- og medikamentanalyser (ca. 250 forskjellige analyser), samt landsfunksjon for enkelte spesialanalyser og utfører pr. år ca. 4,6 millioner analyser. I tillegg deltar avdelingen i en rekke forskningsprosjekter.
AMB er delt inn i 5 seksjoner som hver ledes av seksjonsleder; Seksjon prøvetaking og pasientnær analyse (inkl Laboratoriet Røros og Laboratoriet Østmarka), Seksjon automasjon og felles prøvemottak, Seksjon spesiell biokjemi, Seksjon Orkdal og Seksjon medisin. Enkelte seksjon er delt inn i enheter/faggrupper tilpasset behov. Legene er ansatt i Seksjon medisin hvor det er 6 overleger, 2 LIS-stillinger og 1 biokjemiker. LIS har 2-delt dagvakt og overleger har 6-delt døgnvakt (med telefon-/hjemmevakt på kveld og helg).
Medisinsk biokjemi er en paraklinisk legespesialitet hvor arbeidet består av andre medisinskfaglige oppgaver enn direkte pasientkontakt. Legene ved AMB sørger for at avdelingen sin drift er medisinsk-faglig forsvarlig og at nødvendige medisinsk-biokjemiske tjenester leveres til sykehusets avdelinger og eksterne rekvirenter. Eksempler på slike arbeidsoppgaver er å besvare spørsmål som: Hvilke analyser skal avdelingen tilby? Hvilke analyseinstrumenter skal avdelingen kjøpe? Hvor god kvalitet må hver analyse ha? Hvilke referanseområder og beslutningsgrenser bør vi anbefale at klinikerne bruker? Hvordan bør prøvene tas og tolkes? For å løse disse oppgavene kreves kompetanse innen medisin, forskning og statistikk. I tillegg har legene ved avdelingen rutineoppgaver tilknyttet vurdering og kommentering av individuelle prøvesvar, som for eksempel proteinelektroforese. Legene har også en vakttelefon hvor man blant annet tar hånd om forespørsler fra rekvirenter om tolkning av prøvesvar og hvilke prøver man bør ta ved utredning av ulike tilstander.
Legespesialiteten medisinsk biokjemi er i helseforetaket plassert i Avdeling for medisinsk biokjemi (AMB) ved Laboratoriemedisinsk klinikk i sykehusbyggene på Øya i Trondheim, og spesialistutdanningen vil i all hovedsak foregå her. AMB gir mulighet for å oppnå alle læringsmål i spesialistutdanningen med unntak av 6 måneders tjeneste i en relevant klinisk spesialitet (læringsmål MBK-096). Dette oppnås ved 6 måneders tjeneste i en av følgende relevante kliniske spesialiteter fra del 2 eller 3 i spesialistutdanningen: Anestesiologi, barnesykdommer, fødselshjelp og kvinnesykdommer, kirurgiske spesialiteter, indremedisinske spesialiteter, nevrologi, onkologi, revmatologi eller allmennmedisin. Denne tjenesten kan oppnås ved mange ulike læringsarenaer i eget HF, eller i andre HF. Arbeidsgiver har ansvar for å skaffe LIS klinisk tjeneste ved en relevant læringsarena i eget HF dersom LIS ikke har oppnådd læringsmålet allerede ved ansettelse ved AMB.
I tillegg inngår kortvarig hospitering ved avdelinger innad i helseforetaket (Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin og Avdeling for klinisk farmakologi samt ved Orkdal sykehus for læringsmål MBK-085, MBK-086-089 og MBK-035.
Nyansatte LIS vil i løpet av de første arbeidsdagene introduseres for «nøkkelpersonell» ved avdelingen og kollegaer i Seksjon medisin. LIS vil få en omvisning i avdelingen, bli tildelt telefon, ID-kort, få informasjon om kvalitetssystemet og opplæring i og tilgang til laboratoriets IT-systemer.
Internundervisningen holdes hovedsakelig 1-2 ganger per uke, der overleger, LIS eller biokjemiker holder undervisningen etter oppsatt plan for semesteret. Man vil som LIS ha obligatorisk oppmøte på internundervisningen og vil også forventes å bidra til denne. Primært presenteres sentrale tema innen medisinsk biokjemi som bruk av ulike biokjemiske markører til diagnostikk og kontroll av ulike sykdomstilstander, slik at sentrale læringsmål i spesialiteten dekkes. En del av undervisningen brukes også til gjennomgang av relevante tidsskriftartikler eller resultater fra egen forskning.
I tillegg deltar seksjonen ukentlig i det felles, nasjonale nettbaserte undervisningsprogrammet i medisinsk biokjemi. I tillegg har legene ved AMB undervisningsmøter sammen med indremedisinere fra Avdeling for endokrinologi og Avdeling for nyresykdommer hver tredje tirsdag. Disse møtene inngår i avdelingenes strukturerte internundervisning og har et innhold som er relevant også for medisinsk biokjemi.
Til sammen blir dette organisert undervisning knyttet opp mot læringsmål på minst 70 timer pr år.
Det tilrettelegges for at LIS skal kunne delta på obligatoriske kurs i spesialistutdanningen. I tillegg oppfordres man til å delta på andre relevante kurs slik som årlig nasjonalt møte i medisinsk biokjemi, Noklus Fagmøte for sykehus og private laboratorier, Nordisk kurs for LIS i medisinsk biokjemi og relevante kurs innen andre medisinske spesialiteter. Avdelingen legger til rette for slik deltakelse ved at LIS har rett til å delta på minst ett relevant kurs/konferanse/møte per halvår.
LIS vil sikres nødvendig ferdighetstrening i alle aspekter av faget i henhold til læringsmål, og rotere innen alle de ulike fagområdene i spesialiteten gjennom utdanningsløpet. Betjening av vakttelefon på dagtid med overlege som bakvakt blir endel av arbeidsdagen etter noen måneder ved avdelingen. Dette vil bidra til å gi en problembasert tilnærming til faget.
Det er stor forskningskompetanse i seksjonen. Flere av legene har doktorgrad, og flere av overlegene har bistillinger ved NTNU. Det er et godt samarbeid med NTNU og med kliniske avdelinger gjennom ulike forskningsprosjekter. De fleste ansatte i seksjonen deltar aktivt i ulike forskningsprosjekter, hvorav noen utgår fra avdelingen, mens andre er i samarbeid med andre avdelinger og fagmiljø. Som LIS i medisinsk biokjemi er forskning en sentral del av utdanningen. LIS vil kunne bli medarbeider i et forskningsprosjekt og tildeles oppgaver, som planlegging av prosjekter, utarbeidelse av forskningssøknader, statistisk analyse av innsamlede data og tolkning av resultater, samt skriving av vitenskapelige artikler. LIS oppfordres til å delta på ph.d.-kurs som arrangeres av NTNU for å få teoretisk forskerkompetanse og til å delta i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Felles kompetansemål (FKM) er et sett av lovpålagte, grunnleggende læringsmål for leger i spesialisering (LIS), uavhengig av fagområde, som dekker et bredt spekter av kompetanser leger skal oppnå gjennom hele sin spesialisering. Felles kompetansemål dekker blant annet temaer som:
- Helsefremmende arbeid
- Pedagogisk og formativ veiledning
- Samarbeid og kommunikasjon i helsetjenesten
- Juridiske, etiske og administrative aspekter ved helsetjenesten
- Forskning, kvalitet og pasientsikkerhet
- Kvalitet, pasientsikkerhet og risiko
Felles kompetansemål er viktig for å skape spesialister som er gode på blant annet etikk, kommunikasjon og samhandling med pasienter, kollegaer og rekvirenter. LIS oppnår dette ved å inngå i det daglige arbeid på avdelingen, og under obligatorisk kliniske tjeneste. I tillegg ønsker vi at LIS deltar på det nasjonale kurset i administrasjon og ledelse samt regionalt utarbeidet veilederkurs. Lokalt på St. Olavs hospital ønsker man at LIS deltar på en fellessamling i året med f.eks. Klinisk Etikk Komite.
Ved St. Olavs hospital er det opprettet gruppeveiledning på tvers av spesialiteter der man kan melde seg på via Læringsportalen. Dette arrangeres i samarbeid med klinisk etisk komite og preste- og samtaletjenesten, og LIS oppfordres til å delta på et utvalg av disse. I Laboratoriemedisinsk klinikk er det også igangsatt felles gruppeveiledning for LIS på tvers av spesialitetene der Avdeling for medisinsk biokjemi deltar og bidrar.
Supervisjon inngår som en naturlig del av arbeidshverdagen til LIS. For hvert fagområde er det tilknyttet en overlege, og denne overlegen vil være supervisør og sikre at LIS tilegner seg nødvendige ferdigheter innen aktuelle fagområder. I forskningsprosjekter som LIS blir involvert i vil også minst en overlegene være supervisør. Avdelingen har et vaktsystem på dagtid som sikrer at LIS alltid har en definert spesialist å henvende seg til.
Veileder for LIS vil være avklart før første arbeidsdag og første veiledningsmøte avholdes innen 2 uker etter oppstart ved avdelingen. Veiledningen vil foregå minst månedlig.
En-til-en veiledning vil avholdes hyppigere det første halve året enn senere i spesialistforløpet. I veiledningen ved AMB vil både Felles kompetansemål og læringsmål i medisinsk biokjemi være tema, mens gruppeveiledningene i klinikken og ellers i sykehuset vil fokusere på Felles kompetansemål. Veiledningen skal være planlagt og det skal være satt av tid i kalenderen til både LIS og veilederne. LIS skal ikke ha vakttelefon under veiledning.
Ved Seksjon medisin har vi møter gjennom uken der faglige tema diskuteres. Det vil bli satt av minst 10 timer pr. uke til faglig fordypning for LIS.
For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg nødvendig kompetanse i spesialistutdanningen, vil det foregå en kontinuerlig vurdering i dialog med veileder og supervisører, Vurdering av om kompetanse innen de definerte læringsmål er oppnådd vurderes i avdelingens vurderingskollegium. Dette har en sammensetning som følger anbefalingene fra Helse Midt-Norge.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes.
LIS tildeles ved ansettelse læringsmålsplaner i Kompetanseportalen for FKM og egen spesialitet. Kompetanseportalen gir LIS, veileder, utdanningsansvarlig overlege og nærmeste leder en oversikt over utdanningsløpet, og er også den sentrale dokumentasjonsløsningen som danner grunnlag for endelig søknad om godkjenning som spesialist. Planen er tilgjengelig fra PC og mobiltelefon.
Innen to uker etter ansettelse utarbeides det i samråd med LIS en individuell utdanningsplan
Senere endringer i den individuelle utdanningsplan avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder, og tilgjengeliggjøres i Kompetanseportalen.
Alle leger ved avdelingen er medlemmer av utdanningsutvalget, hvorav utdanningsansvarlig overlege er utnevnt som leder. Utvalget har møter minst to ganger årlig hvor blant annet internundervisningsprogram og LIS-utdanningen diskuteres.
LIS ved AMB har en plasstillitsvalgt for yngre leger som sin representant for Den Norske Legeforening.
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med avdelingssjef Åshild Johansen Sørhaug.
Kontaktinformasjon finner du her.