Pasientstyrt oppfølging
Leder an i HelsaMi
Revmatologisk poliklinikk ved St. Olav er de første i Helse Midt-Norge som når 1000 inkluderte pasienter i HelsaMi – for pasientstyrt oppfølging ved revmatisk sykdom (PORS). Hipp, hipp!
– Det er et veldig viktig arbeid som er lagt ned, og det er til stor inspirasjon og nytte for andre som kommer etter. Dere har gått foran og brøyta vei, sier direktør Tom Christian Martinsen – som stakk innom avdelingens fagdag med blomster og kakebestilling da 1000 inkluderte pasienter ble passert rett før helga.

Foto: Christina Yvonne O. Kalland
Programmet i HelsaMi er altså en videreutvikling av PORS – Pasientstyrt oppfølging ved revmatisk sykdom.
Det har tre elementer:
Behovsstyrt oppfølging
Pasienter får spørreskjema der de svarer på status på sin revmatiske sykdom – og kan si ifra hvis de har behov for time. Det samme spørreskjemaet kan fylles ut ved behov utenom de faste tidspunktene.
De ansatte får varsel dersom pasienten krysser av for behov for time.
Fornyelse av resept
Pasientene har også et skjema de kan fylle ut ved behov for resept.
Avhengig av hva de svarer, går forespørsel til sykepleier (behov for å sjekke ut mer) eller lege (alt OK, og resept kan skrives ut).
Nasjonalt register
De får også årlige spørreskjema – som går til nasjonalt register.
Tidligere har det vært callback både på oppfølgingsbehov og resept. Det har vært lange lister med telefonsamtaler som skal tas, og for pasienten har det ikke alltid passet når de har blitt ringt opp. Nå får de unna listene ved å inkludere pasientene i programmet i stedet, og pasientene kan få hjelp når det passer dem.

Foto: Geir Otto Johansen
Endringsvilje og ledelse
– Vi er veldig stolte av at Revmatologisk avdeling har fått på plass den elektroniske løsningen hvor pasienter kan kommunisere med sykehuset gjennom HelsaMi. Avdelingen har hatt behovsstyrt poliklinikk i mange år, men det at de nå har fått på plass digital oppfølging i Helseplattformen er til inspirasjon for resten av klinikken og sykehuset. Vi er nå i gang med å bygge en behovsstyrt oppfølging etter håndleddsbrudd for ortopediske pasienter etter samme metode, og det blir veldig spennende å sette det ut i livet, sier klinikksjef ved Klinikk for ortopedi, revmatologi og hudsykdommer, Tina Strømdal Wik.
Sykepleier ved revmatologisk poliklinikk og fagekspert i Helseplattformen, Thomas Berg, mener det er viktig å henge med på teknologien:
– Vi startet med konseptet allerede i 2018, før Helseplattformen ble satt i gang. Nøkkelen har vært endringsvilje og ledelse, sammen med innsatsen fra leger, sykepleiere og sekretærer. De har tatt på seg flere oppgaver, men fokuset på pasientnytte og redusert totalt arbeid har vært tydelig. Å ha et trygt program som kommuniserer direkte med journalen er på høy tid. Jeg må også nevne våre gode kolleger på TIPS, og kløktige byggere og ansatte i Helseplattformen – og selvsagt pasientene som har vært med og brukertestet, sier Berg.