Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Utenlandske pasienter

Utenlandsk pasient er en person som ikke er bostedsregistrert i Norge ifølge Folkeregisteret. Personen har ikke status BOSATT i sentralt folkeregister. Dette omfatter turister, arbeidstakere fra andre land som er i Norge for en kortere periode og norske statsborgere som bor i utlandet. Slike pasienter må som regel betale for behandlingen selv, men kan ha rett til dekning av deler av utgiftene dersom de har gyldig Europeisk Helsetrygdkort eller annen dokumentasjon for rettigheter i henhold til konvensjonsavtaler.

Hva som skal betales for kontakten bestemmes ut fra hvilket land pasienten er i fra og hvilken dokumentasjon som kan framvises.  

Dokumentasjon som må framvises:

  • Oppgi permanent i adresse i hjemland.
  • Hvis mulig – oppgi midlertidig adresse i Norge

  • Vis fram pass eller annen gyldig legitimasjon

  • Nordiske pasienter - Adresse i hjemland må oppgis sammen med gyldig legitimasjon.

  • Pasienter fra EU/EØS, Sveits, Storbritannia - Europeisk helsetrygdekort må framvises (EHIC). Mangler man EHIC regnes pasienten som selvbetaler og må betale for undersøkelsen i sin helhet.
    Ved manglende EHIC og innleggelse må forsikringspapirer framvises, og pasient må kontakte sitt forsikringsselskap som igjen tar kontakt med sykehuset på utland@stolav.no.  Dette for å unngå at faktura sendes pasienten direkte.

  • Pasienter fra Australia - Medicare Australia eller pass. Mangler pasienten Medicare Australia eller pass regnes pasienten som selvbetaler og må betale for undersøkelsen i sin helhet.
    Ved manglende Medicare Australia eller pass og innleggelse må forsikringspapirer framvises og pasient må kontakte sitt forsikringsselskap som igjen tar kontakt med sykehuset på utland@stolav.no.  Dette for å unngå at faktura sendes pasienten direkte.

  • Pasienter fra øvrige land - Pasientene er selvbetaler og må betale for undersøkelsen i sin helhet. Ved innleggelse forsikringspapirer framvises, og pasient må kontakte sitt forsikringsselskap som igjen tar kontakt med sykehuset på utland@stolav.no. Dette for å unngå at faktura sendes pasienten direkte.

Er du usikker på dine helserettigheter i Norge?

Ta kontakt med Veiledning Helsenorge på telefon: 📞 23 32 70 00.

Har du spørsmål ang dette kan du ta kontakt med sykehuset på følgende adresse:  📧 fellespostboks.utland@stolav.no  

Sist oppdatert 01.12.2025