Om BUP
Film til foreldre om BUP (Vyond)
En mors erfaringer (lydfil)
Foreldreguiden
Avdeling for barne- og ungdomspsykiatri (BUP) er en helsetjeneste som hjelper barn og unge under 18 år med emosjonelle, atferdsmessige og psykiske vansker. Vi gjør en utredning, som innebærer en grundig undersøkelse for å innhente nødvendig kunnskap for å kunne ta beslutninger om behandling, eller sette en diagnose. De fleste møter til sine timer på våre poliklinikker, men vi har også døgnbehandling, der barn og ungdom blir innlagt.
Vårt mål er at behandlingstilbudet skal bidra til økt livskvalitet og bedret mestring av hverdagen. Vi samarbeider med kommunehelsetjenesten (fastlege, helsestasjon, barne- og familietjenesten m.m.) og andre aktuelle etater.
Tilbudet på BUP er frivillig og gratis.
Hos oss møter du et tverrfaglig team som inkluderer:
- Barne- og ungdomspsykiatere
- Psykologer
- Pedagoger
- Sosionomer
- Sykepleiere
- Kontorpersonale som svarer på henvendelser og gir praktisk hjelp
Ofte jobber flere faggrupper sammen i team for å gi best mulig hjelp.
For å få hjelp må det sendes en henvisning (søknad om å få hjelp):
- Henvisning kan komme fra fastlege, psykolog, barnevernleder eller lege på helsestasjon for ungdom
- BUP vurderer henvisningen ut fra nasjonal Prioriteringsveileder (Psykisk helsevern for barn og unge - Helsedirektoratet)
- Ved innvilget helsehjelp blir barnet og foresatte (hvis under 16 år) innkalt til vurdering
- Vurderingen omfatter symptomer, fungering i familie, skole og sosialt
- Sammen med BUP-teamet vurderes behovet for behandling og hvilken type som passer best
Vi har en venteliste som bestemmer når det er ditt barn sin tur til å komme til første time hos oss. Det er anbefalt av myndighetene at en ikke skal vente mer enn 35 dager. Fordi det er mange som står i kø kan det hende at dere må vente en del lengre.
Barn og unge som er alvorlig syke blir prioritert og kan forvente kortere ventetid. Du vil få et brev 10 dager etter at BUP har mottatt henvisningen din. I brevet er det dato for første time.
Ta kontakt med barnets fastlege om helsetilstanden til barnet ditt forverres i ventetiden.
Det er lurt å gjøre noen forberedelser sammen med barnet ditt før du kommer til første time hos oss. Det kan være med på å redusere bekymringer og få dere til å føle at dere har mer kontroll på noe av det som skal skje. Det er også nyttig for oss i BUP at dere gjør noen forberedelser som gjør at vi får et mer detaljert bilde av barnets behov.
- Snakk gjerne om henvisningen med barnet ditt og forklar hvorfor dere skal på BUP
- Lytt til eventuelle bekymringer barnet har og snakk positivt om hvordan BUP kan hjelpe. Filmene vi har laget kan være nyttige når du skal snakke om BUP med barnet ditt
- Skriv ned informasjon og spørsmål dere ønsker å ta opp
- Lag notater om barnets hverdag og utfordringer
- Trygg barnet og hjelp det til å snakke om sine følelser og tanker
- Svar på spørreskjema dere har fått tilsendt før første time
Den første avtalen varer vanligvis rundt en og en halv time. Vi kaller det en vurderingssamtale. Du vil som oftest møte minst to som arbeider her. Avhengig av barnets alder og ønsker, vil vi snakke med deg og barnet ditt sammen, og/eller hver for seg. Hvis barnet ditt er 16 år eller eldre, vil vi spørre barnet ditt om det vil at du skal være til stede under samtalen.
Vi vil blant annet snakke med deg om:
- vanskene barnet ditt har og når det begynte
- hvordan vanskene virker inn på barnets daglige liv og på familien din
- barnets humør
- mønstre i barnets følelser eller oppførsel
- barnets utviklingshistorie
- sykehistorie og eventuelle tidligere psykiske vansker
- familieliv og vennskap
- barnehage/skole
- traumatiske opplevelser som sorg, separasjon, overgrep eller andre vanskeligheter
- involvering fra andre instanser, for eksempel helsestasjon eller barne- og familie-tjenesten
- hva barnet ditt og du tror kan hjelpe
BUP-teamet vil bruke denne informasjonen til å forstå barnets behov, vurdere risikoer og evt. lage en behandlingsplan. De vil involvere deg og barnet ditt i denne prosessen, og ta hensyn til dine synspunkter. I etterkant av denne vurderingssamtalen kan det være at vi anbefaler andre tiltak enn videre samtaler i BUP. Det kan hende at kommunale tilbud vurderes å passe bedre for ditt barn.
BUP-teamet vil bruke informasjonen som er samlet inn fra dere foresatte, fra barnet selv, skole/barnehage og eventuelt andre for å forstå barnets behov, vurdere diagnose og evt. utarbeide en behandlingsplan. BUP ønsker å involvere deg og barnet ditt i denne prosessen, og ta hensyn til dine synspunkter.
Barnets fastlege vil få tilsendt en rapport (epikrise) som beskriver hva vi har kommet frem til, eventuelle diagnoser og videre plan. Dette kan være behandling med samme BUP-team, henvisning til et annet team eller andre tjenester i hjemkommunen. Når BUP mener barnet ikke lengre har behov for vår hjelp, blir saken avsluttet hos oss.
Det er viktig at foresatte samarbeider godt med BUP under utredningen. Dere vil barnets beste, og det vil også vi.
- Still spørsmål og be om forklaringer hvis du er usikker
- Stol på dine instinkter – du kjenner barnet ditt
- Ikke føl deg presset til å ta raske avgjørelser
- Du og barnet ditt har rett til å vurdere og godta eller avslå tiltak
- Gi forslag og fagpersoner en sjanse selv om endringer tar tid
BUP jobber med familier, men respekterer også barnets ønsker om konfidensialitet og foreldreinvolvering, spesielt for eldre barn.
Hvis barnet ditt er under 16 år er du juridisk ansvarlig, og vil vanligvis være involvert i behandlingen. BUP kan foreslå samtaler alene med barnet hvis barnet ønsker det.
Både du og barnet ditt kan be om at visse opplysninger ikke deles med hverandre. Dersom vi mener at barnet ditt eller noen andre kan bli skadet eller er i fare, har BUP plikt til å informere deg.
Barn over 16 år har juridisk rett til privatliv og kan nekte behandling. De kan gi samtykke til at du informeres og inkluderes.
Det kan oppleves stressende å vente på hjelp, og du kan være redd for at barnet ditt blir verre. Kontakt barnets fastlege ved forverring – fastlegen kan be om raskere inntak.
- Kontakt brukerorganisasjoner for støtte.
- Undersøk kommunale tilbud som samtalegrupper.
- Bruk BUP sine digitale informasjons- og læringsressurser via vår nettside.
Noen ganger er barn og unge ute av stand til, motvillige eller nekter å bli utredet av BUP. Dette er veldig vanskelig for foreldre og kan gjøre det vanskelig for BUP sine fagfolk å tilby den hjelpen de unge har behov for. Her er noen råd:
- Bruk rådene vi har gitt under «Hvordan forberede deg selv og barnet …» for å informere og berolige barnet
- Lytt til barnets innvendinger og snakk om bekymringer
- Unngå å tvinge barnet til å motta hjelp – det kan gjøre det vanskeligere
- Snakk med BUP om hvordan dere kan motivere barnet – kanskje forsøke et videomøte?
- Forklar hvorfor det er viktig å få hjelp og at BUP er der for støtte
- Fortell barnet at det å søke hjelp er et tegn på styrke
- La barnet være med på å bestemme når og hvordan de ønsker hjelp
- Snakk positivt om BUP og de ansatte der
- Tilpass tilnærmingen etter barnets behov – samtaler kan også skje utenfor BUPs lokaler
Hvis du er misfornøyd med hvordan vi ivaretar barnet ditt, start med å ta dette opp med oss. Du kan også be om at barnet ditt blir vurdert av en annen poliklinikk (alternativ vurdering). Hvis du ønsker å sende inn en skriftlig klage, sender du den til oss. Vi vurderer klagen og sender den til Statsforvalteren om vi ikke er enig med deg.
Du finner ytterligere informasjon om dine klagerettigheter på HelseNorge sine nettsider: https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/