Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Overflødig øyelokkshud - Dermatochalase

Overflødig øyelokkshud (dermatochalase) betyr at du har for mye løs hud som henger over øyevippene og innskrenker synsfeltet. Du må anstrenge deg for å få åpnet øynene og kan på grunn av dette få hodepine og nakkeplager. Har du for mye løs hud på nedre øyelokk kan dette bidra til "poser". Nedre øyelokkskant kan dermed dras nedover, og dette kan føre til tåreflod.

Henvisning og vurdering

Det er fastlege, optiker og privatpraktiserende øyelege som kan henvise deg til Øyeavdelingen for utredning og behandling av overflødig øyelokkshud (dermatochalase). Henvisningen prioriteres av øyelege, som vurderer om du får tilbud om behandling på sykehuset eller ikke.

For at du skal få raskest og best mulig behandling er det viktig at fastlege, optiker eller privatpraktiserende øyelege gjør nødvendige undersøkelser, og sender oss den informasjonen vi trenger. 

Henvisning ved til fjerning av overflødig øyelokkshud (dermatochalase) skal inneholde informasjon om

  • Medisinsk indikasjon for kirurgisk behandling av overflødig øyelokkshud på øvre øyelokk er at overflødig hud henger utover og nedenfor øvre øyelokkskant og innskrenker synsfeltet.
  • Medisinsk indikasjon for kirurgisk behandling av overflødig øyelokkshud på nedre øyelokk er at overskuddshuden trekker nedre øyelokkskant nedover og fører til tåreflod.
  • Den som henviser deg til operasjon for overflødig øyelokkshud må legge ved fotodokumentasjon og/eller synsfelt som dokumenterer innskrenket synsfelt
  • Synsstyrke (visus) og øyetrykk?
  • Andre sykdommer?
  • Faste medisiner?
  • Blodfortynnende medisiner?
  • Allergi?

Utredning

Det kreves ingen forberedelser i forkant av undersøkelser og utredning. Bruker du blodfortynnende medisin skal noen av disse ikke brukes før operasjon. Dette vil du få nærmere informasjon om når du kommer til undersøkelse.
Dersom du bruker medisin mot høyt blodtrykk er det viktig at blodtrykket er under kontroll.

Før operasjon får du time til undersøkelse ved øye poliklinikk. En sykepleier eller lege vil måle avstandssyn og øyetrykk på begge øynene dine. Begge målingene er helt smertefrie.

Etter forundersøkelsene blir du undersøkt av øyelege.

 

Behandling

Operasjon i lokalbedøvelse

  • Du møter til avtalt tid og melder deg i skranken eller registrerer deg ved selvinnsjekk i vestibylen ved Øye poliklinikk.
  • Du blir hentet av en sykepleier og vist inn på dagposten. Her vil du bli forberedt til, og informert om, operasjonen. Det er ikke mulig å ha med pårørende inn på dagposten. Ved spesielle behov gjøres unntak fra dette.
  • På operasjonsstua blir du møtt av operasjonssykepleier som har ansvaret for deg under inngrepet.
  • Etter operasjonen blir du fulgt tilbake til dagposten. Her skal du behandles med kuldebrille. Dette er for å kjøle ned øyelokkene slik at det blir mindre blødning og hevelse.  Dersom lege har forordnet medisiner etter operasjon vil du få med deg dette hjem.
  • Varighet: Ca. 2 timer, hvorav 45 minutter til selve inngrepet.

Operasjon i narkose

  • Du møter fastende til avtalt tid og melder deg i skranken ved Øye poliklinikk.
  • Du blir møtt av en sykepleier som informerer deg og forbereder deg til operasjonen.
  • Narkoselege vil snakke med deg, og du vil eventuelt få medisin å slappe av på før du følges inn på operasjonsstua.
  • Etter operasjon blir du kjørt til Nevro oppvåkning (recovery), og deretter til dagkirurgisk hvile. Du blir utskrevet herfra senere på dagen.
  • Varighet:  Ca. 5 timer hvorav 45 minutter til selve inngrepet. Her er det individuelle forskjeller i forhold til hvordan narkosen virker på den enkelte.

 

Oppfølging

Kontroll etter operasjon

Etter en uke skal du fjerne stingene. Dette kan du få utført hos henvisende lege eller hos operatøren. Å fjerne stingene kan kjennes litt ubehagelig. 

Noen ganger måles avstandssyn og øyetrykk på begge øyne slik du gjorde det på utredningstime før operasjonen.
Er det vanskelig for deg å komme til kontroll på Øyeavdelingen, er det mulig å få gjort det hos den legen som henviste deg.

Varighet:  30 minutter til lege og 15 i tillegg dersom du skal til sykepleier først.


Kontakt

Nevrosenteret Avdeling for øyesykdommer

Kontakt Avdeling for øyesykdommer

Oppmøtested

Nevrosenteret
Harald Hardrådes gate 5

Nevrosenteret

Nevrosenteret

Harald Hardrådes gate 5

Trondheim

Transport

På sykehusområdet på Øya er det offentlige parkeringsplasser og offentlige parkeringshus. Disse driftes av Trondheim Parkering AS (parkeringshus) og Trondheim kommune (gateparkering).

På Østmarka og Tiller er det betalingsparkering på gateplan. Disse driftes av Trondheim Parkering AS.

 

​Tog - NSB

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon med kort gangavstand til sykehuset på Øya. Med normal gange er du midt på sykehusområdet på 6 minutter (450 meter).

Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon

NSB har en egen app, hvor du både kan planlegge reisen og kjøpe billett på forhånd. Last den ned i Google Play (Android) eller App Store (iPhone).

Buss - AtB

Fra Trondheim Sentralstasjon og andre deler av Trondheim er det god bussforbindelse til St. Olav på Øya. Noen ruter har holdeplass på sykehusområdet på Øya. De fleste benytter holdeplassen ved Studentersamfunnet i Elgeseter gate. Dette gjelder også regionale bussruter. Med normal gange er du midt på sykehusområdet på 6 minutter (450 meter).

Bussbillett kan blant annet kjøpes med appen AtB Mobillett og SMS:

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet i Elgeseter gate på vei til og fra flyplassen (Værnes). Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.

Parkering på  Øya

Pasienter og besøkende kan parkere på offentlige parkeringsplasser og i offentlige parkeringshus på Øya. Disse driftes av Trondheim kommune og Trondheim Parkering.​

Praktisk informasjon

Kiosker:

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18.
  • Coop Prix ligger i ​Klostergata 46.

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

 

Shops within the Hospital area at Øya:

Kiosks:
  • Narvesen in the Emergency Department and Heart-Lung Center.
  • Seven Eleven in the Neuroscience Center.
  • Pronto Pronto in the Women and Children’s Center.
Shops:
  • Bunnpris supermarket located at Elgesetergate 18.
  • Coop Prix located at Klostergata 46.
Flowers:
  • The kiosks in the Øya area sell fresh flowers.
Hairdresser:
  • The private hair salon is located in the Gastro Center.

Vi har flere spisesteder på sykehusområdet på Øya:

Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

I tillegg finner du tilbud på Lian, Røros og Orkdal Sjukehus.

 

There are several places to eat in the hospital:

"Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket her:

Elgesetergate 16
7030 Trondheim
Inngangen til apoteket er i Vangslunds gate 10, like ved Bunnpris.
tlf: 73 86 42 00

Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

 

 

Pharmacy:

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

 

CALLBACK:

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)