Her presenteres noen tips som vi håper kan passe for deg og din familie når noen i familien blir syke.
Når noen i familien blir syke kan rutiner hjemme endres. Prøv likevel å
ha en så normal hverdag som mulig. Dere kan beholde rutiner som fungerer eller lage nye hvis det er behov for det. Faste rutiner med barnehage, skole, fritidsaktiviteter, og felles måltider gir forutsigbarhet, og
forutsigbarhet gir trygghet. Vi vet at det å få være med venner er viktig for barn og ungdommer, noe som kan være lurt å legge til rette for.
Vi anbefaler at du setter av tid til å snakke med barnet ditt. Gjerne spør om barnet har lagt merke til om du eller den som er syk er annerledes på noen måte, og inviter til samtale og spørsmål. Spørsmål som kan stilles kan være: Hvordan merker du at mamma er syk? Hvordan oppleves dette for deg? Hender det at du er bekymret for hva som kan skje?
Barn har lett for å tro at de har skyld i vonde ting som skjer. Det er derfor viktig og nødvendig at voksne snakker med barna om at det ikke er deres feil at mamma eller pappa har det vanskelig.
Barn er ikke skyld i eller har ansvar for at andre blir syke. Det er også viktig å fortelle at det ikke er barnet eller den unge som skal gjøre den voksne frisk eller har ansvar for det. Noen barn kan tenke at bare de er snille nok eller stille nok, så vil den voksne bli frisk. Det er viktig og kan være betryggende for barnet og den unge å vite at du nå skal få god hjelp.
Du kan gjerne invitere med andre nære og viktige personer av barnet til denne samtalen, om du ønsker det.
Prøv å vær rolig når du snakker med barnet ditt.
Følg med på barnets reaksjoner og tilpass hvor mye du sier og hva du sier etter hvordan barnet reagerer. Det kan være bedre med flere korte samtaler enn en lengre samtale. Vi anbefaler at du forteller barnet at
det er lov å stille spørsmål og at det er naturlig å lure på mye. Fortell gjerne at det er vanlig at foreldre kan ha det vanskelig, og at dere ikke trenger å være en annerledes familie av den grunn.
Det er fint å fortelle barnet at
det er lov å være trist, lei seg, sinna eller glad. Det kan også være fint for barnet at de voksne sier at
det også er lov å ha det bra og gjøre ting de synes er gøy. Barn er lojale mot sin familie og kan lett få skyldfølelse og tenke at de ikke kan være glad og ha det bra, dersom noen i familien er syke.
Enkelte helseforetak har egne forebyggende gruppetilbud for barn som er pårørende. Spør etter det her hos din behandler.