Kronisk forstoppelse hos barn

Kronisk forstoppelse og irritabel tarmsyndrom (IBS) er ufarlige og meget vanlige tilstander hos barn og unge. Avføringslekkasje er ikke fullt så vanlig, og er oftest relatert til forstoppelse. Dette er tilstander som lar seg behandle, oftest med godt resultat. Barnet/ungdommens og familiens oppfølging av tiltakene i hverdagen er den viktigste suksessfaktoren for å bli kvitt plagene.

Symptomer

Irritabel tarmsyndrom (IBS) med forstoppelse er en tilstand  som medfører vekslende avføringskonsistens, hyppige toalettbesøk, økt luft i magen og mye magesmerter.

Henvisning og vurdering

Fastlegen gjør en utredning og behandler barn og ungdom med kronisk forstoppelse. Dersom behandlingen ikke lykkes, eller vi mistenker sykdom som årsak til plagene, henviser fastlege til spesialist som vurderer om barnet/ungdommen har behov for behandling ved sykehuset.

Pasienter med langvarige plager på grunn av kronisk forstoppelse skal starte behandling hos spesialist innen 12 uker etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. Spesialisten vurderer om barnet/ungdommen trenger raskere behandling.

Utredning

Utredning har til hensikt å utelukke bakenforliggende sykdommer eller tilstander som kan gi forstoppelse. I utredningen legger vi vekt på sykehistorie, og det blir foretatt undersøkelser som for eksempel:

  • Kjenne og lytte på magen
  • Eventuelt vurderer om det er normale forhold i og omkring anus
  • Eventuelt blodprøve
  • Eventuelt avføringsprøve

Røntgen og ultralyd er oftest ikke til hjelp ved denne tilstanden.

Behandling

For å lykkes med behandlingen må tykktarmen bli tømt først. Dette gjør vi vanligvis med Movicol dosepulver hos barn over 2 år. Noen ganger tømmer vi både ovenfra med Movicol og nedenfra med flere klyster i løpet av kort tid. Vi har også andre tømmingsregimer. Dette kan dere i utgangspuktet gjøre hjemme.

Hvis behandlingen ikke fører frem, kan det være aktuelt med sykehusinnleggelse for tømming. Det er viktig at tømming og behandling med avføringsmidler skjer i samråd med lege. Barn under 2 år blir som regel tømt med klyster, enten på sykehus eller hjemme.

Det kreves god innsats i familien for å lykkes med behandlingen. Det tar tid og man må være tålmodig ved langsom bedring og eventuelle tilbakefall. Det er viktig at barnet/ungdommen selv forstår og er motivert for behandling, se nedenfor. Tidsperspektivet må være langt, som regel minst et par måneder, og noen små barn trenger avføringsmidler opp i ungdomsårene.

Etter tømmingen starter den virkelige behandlingen; vedlikeholdsbehandlingen. Denne består av ikke-medisinsk behandling kombinert med avføringsmidler. Det er meget viktig å jobbe parallelt med ikke-medisinske tiltak samt å finne rett dose av avføringsmidler direkte etter tømmingen. Dette for å forhindre langsomt tilbakefall. De to første ukene etter tømmingen er avgjørende for det videre forløpet. Vi anbefaler at fastlegen blir involvert og følger opp behandlingen med jevne mellomrom. Foresatte må selv bestille time hos fastlegen for oppfølging.

Det viktigste i behandlingen er å følge med sånn at avføringsfrekvens og konsistens er som ønskelig. Avføringsmidler er bare ett av midlene for å oppnå dette. Hvis barnet holder igjen, "ikke har tid” til å gå på do eller sitte så lenge som det trengs, eller om det er vanskelig å få i barnet avføringsmidler, vil det ta lang tid å oppnå ønsket behandlingseffekt og kanskje dere ikke får til det i det hele tatt. Det er vanskelig å oppnå resultat hvis barnet ikke forstår konseptet og samarbeider.

  • Toalettrutiner er det viktigste tiltaket for å lykkes med behandlingen.
  • Oftest er det ikke nok for barnet å gå på toalettet kun når han/hun kjenner avføringstrang. Dette er en del av problemet, at tømmingsrefleksen er nedsatt. 
  • Toalettbesøk etter måltid selv om barnet/ungdommen ikke kjenner avføringstrang. Dette er for å øve opp tarmen til normal funksjon. Barnet/ungdommen bør sitte 4-5 minutter for eksempel etter frokost og middag. God sittestilling er viktig. Barn behøver krakk til å ha føttene på.
  • Barnet må aldri holde igjen ved avføringstrang, men gå på toalettet umiddelbart.
  • Barnehage og skole bør få informasjon slik at de kan gjennomføre toalettrutinene der også.

Vi anbefaler et normalt fiberinntak. Hvis barnet/ungdommen har et svært fiberfattig kosthold, bør dere øke fiberinnholdet i maten og unngå fiberfattig mat. Et fiberrikt kosthold innebærer mest mulig fullkornsprodukter (brød, kornblanding, rundstykker, grov pasta, grøt, frukt og grønnsaker) og bare unntaksvis fine kornprodukt (loff og andre produkter med lite sammalt mel, vanlig pasta og ris).

  • Vi anbefaler et normalt væskeinntak.
  • Drikk maksimum 1-2 glass melk daglig. Melk har en stoppende effekt. Biola eller annet syrnet melkeprodukt er ikke stoppende så de kan dere drikke fritt.

Lav fysisk aktivitet hos friske barn og unge er ikke relatert til kronisk forstoppelse. Kraftig nedsatt fysisk aktivitet, som ved sykehusinnleggelse vil kunne bidra til forstoppelse.


Målet med å bruke avføringsmidler er at det i en begrenset tidsperiode vil være en hjelp til å holde avføringen bløt.

Dosen ved vedlikeholdsbehandlingen må dere bestemme selv, i samråd med behandlende lege.

Etter tømming er det avgjørende ikke å underbehandle. Øk eventuelt dosen til avføringen blir for tynnflytende, reduser deretter dosen gradvis til avføringen har ønsket konsistens og frekvens. Behandling med avføringsmidler over lang tid bør kun skje i samråd med lege.

  • avføringen er myk.
  • avføringen er homogen (lik i konsistens ved hver tømming).
  • barnet har daglige tømminger (eller annenhver dag).
  • det er rikelig mengde ved hver tømming (cirka én gang daglig eller annenhver dag).

Ikke trapp ned dosen når riktig dose er funnet, se nedenfor. Langsom nedtrapping over flere måneder.

Prinsippet er at dere skal oppnå vedvarende god behandling uten store tilbakefall, i en sammenhengende periode av minimum 2-3 måneders tid. Ofte lengre. I denne perioden skal dere ikke trappe ned medisineringen, og toalettvaner må være så optimale som mulig. Deretter skal dere trappe ned medisinen løpet av omtrent like lang tid (ca. 2 måneder). Total behandlingstid ofte 3-6 måneder, men ofte mye lenger.

Oppfølging

Etter utredning og behandling hos spesialist fortsetter fastlegen oppfølgingen. Dere må selv bestille time for oppfølging hos fastlegen.

Tilbakefall

Det er svært vanlig at symptomene kommer tilbake. Det er størst sjanse å lykkes med behandlingen når barnet/ungdommen samarbeider godt og ikke trenger å mases på for å ta medisinen, gå på do og lignende. Ved tilbakefall må man vurdere å starte forfra med ny tømming, noe som er relativt vanlig. Vanlige symptomer ved tilbakefall er magesmerter, vekslende hard og løs avføring, tendens til plutselig avføringstrang, økt luft i magen, ofte illeluktende avføring og luftavgang, avføringssiv i trusa og ikke minst de symptomer barnet/ungdommen hadde før behandlingen ble iverksatt.

Kontakt

  • Kontakt Barne- og ungdomsklinikken

    Oppmøtested

    Innkallingsbrevet vil fortelle hvor i Barne- og ungdomsklinikken du skal henvende deg.
    Sykehuset har blå informasjonstavler med stedsangivelser. De henger i takene.

    Besøkstider

    Vi har åpent alle dager, hele døgnet.

    Kvinne-barn-senteret

    Olav Kyrres gate 11

    7006 Trondheim

    Transport

    Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

    For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
     

    Tog

    Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
     

    Flybuss

    Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
     

    Bussforbindelser regionalt og lokalt

    For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

    Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

    Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

    Praktisk informasjon

    Kiosker:

     

    Butikker:

    • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
    • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

     

    Blomster:

    Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

     

    Frisør:

    ​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
    Telefon: 72 82 54 14

     

    Shops within the Hospital area at Øya:

    Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

    Vi har flere spisesteder på sykehuset:

    Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

    Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

    • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

     

     

    There are several places to eat in the hospital:

    "Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

    "SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

    There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

    ​Read more: Mat og cafe

    Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

     

     

     

    Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket i 1. etasje i Kunnskapssenteret på Øya:

    Kart over Øya, Trondheim, med Sykehusapoteket markert.

    Åpne kart i eget vindu (Google Maps)

    Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

     

     

    Pharmacy:

    Opening hours:

    • Monday - Friday: 09:00 - 19:00
    • Saturday: 1000 - 1400

    Phone 73 86 42 00

    Read more about the Pharmacy

    ​​ 

    Skolen i Barne- og ungdomsklinikken drives av Trondheim kommune.
    Skolen er plassert i Kvinne-barn-senterets 1. etasje, i østfløya.
    Hvis du kommer utenfra, kan du benytte hovedinngangen og følge skiltene.

    For å finne ut mer om skolen er det lurt å se på nettsiden www.trondheim.kommune.no/stolavskolen


    Hvis du vil kontakte lærere og elever, kan du sende e-post til:
    skolen-st-olav.postmottak@trondheim.kommune.no

    Skolen har telefon 72 57 47 47

    Skolens lærere underviser også elever i videregående skole som er innlagt i hele sykehuset.
    Lærerne som underviser videregående elever, har telefonnummer 72 57 50 31.

    Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

    Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

     

    CALLBACK:

    Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

    What is callback?

    Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

    Remember personal identity number before calling

    Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

    If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

    Payment for not meeting

    Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)

  • Kontakt Barn poliklinikk

    Oppmøtested

    4. etasje i Kvinne-barn-senteret.
    Bruk hovedinngangen og heisen eller trappa.
    Du finner oss rett fram for heisen.

    Kvinne-barn-senteret

    Olav Kyrres gate 11

    7006 Trondheim

    Transport

    Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

    For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
     

    Tog

    Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
     

    Flybuss

    Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
     

    Bussforbindelser regionalt og lokalt

    For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

    Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

    Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

    Praktisk informasjon

    Kiosker:

     

    Butikker:

    • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
    • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

     

    Blomster:

    Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

     

    Frisør:

    ​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
    Telefon: 72 82 54 14

     

    Shops within the Hospital area at Øya:

    Bunnpris, located in Elgesetergate 18 Coop Prix in Klostergata 46

    Vi har flere spisesteder på sykehuset:

    Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

    Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

    • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

     

     

    There are several places to eat in the hospital:

    "Mat og cafe" at St. Olavs hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

    "SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Fred Kavli building. 

    There is also a cafe in Clinic of Substance Use and Addiction Medicine (Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin) Departments in Klostergata 48.

    ​Read more: Mat og cafe

    Pasienthotellet ligger på Øya i Trondheim. Det er innendørs forbindelse med Nevrosenteret og resten av sykehuset på Øya. Til sentrum er det ca ti minutters spasertur, og det er gode bussforbindelser til og fra de fleste deler i og nær Trondheim. Barselenheten (barselhotell) til Kvinneklinikken ligger også her.

     

     

     

    Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket i 1. etasje i Kunnskapssenteret på Øya:

    Kart over Øya, Trondheim, med Sykehusapoteket markert.

    Åpne kart i eget vindu (Google Maps)

    Åpningstider og mer informasjon finner du på nettsidene til Sykehusapotekene i Midt-Norge

     

     

    Pharmacy:

    Opening hours:

    • Monday - Friday: 09:00 - 19:00
    • Saturday: 1000 - 1400

    Phone 73 86 42 00

    Read more about the Pharmacy

    ​​ 

    Skolen i Barne- og ungdomsklinikken drives av Trondheim kommune.
    Skolen er plassert i Kvinne-barn-senterets 1. etasje, i østfløya.
    Hvis du kommer utenfra, kan du benytte hovedinngangen og følge skiltene.

    For å finne ut mer om skolen er det lurt å se på nettsiden www.trondheim.kommune.no/stolavskolen


    Hvis du vil kontakte lærere og elever, kan du sende e-post til:
    skolen-st-olav.postmottak@trondheim.kommune.no

    Skolen har telefon 72 57 47 47

    Skolens lærere underviser også elever i videregående skole som er innlagt i hele sykehuset.
    Lærerne som underviser videregående elever, har telefonnummer 72 57 50 31.

    Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

    Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

     

    CALLBACK:

    Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

    What is callback?

    Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

    Remember personal identity number before calling

    Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

    If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

    Payment for not meeting

    Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)