Diagnose

Sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft

Smerte er en ubehagelig fysisk og følelsesmessig opplevelse som skyldes eller oppleves som at kroppen din trues av, eller utsettes for, skade. Dette behandles blant annet med kognitiv behandling, trening eller aktivitetsregulering, smertestillende medikamenter og mestringsfokus.

Smerteopplevelse består av to deler:

  1. En fysisk (sensorisk) del som blant annet er ansvarlig for registrering av hvor i kroppen smerten oppstår, hvor sterk den er og hvilken smertetype som oppleves.
  2. En følelsesmessig (emosjonell) del som registrerer ubehaget og gir trang til flukt fra det som forårsaker smerten. Denne siste delen sier noe om smertetoleransen, det vil si hvor sterk smerte et individ kan tåle.

Henvisning og vurdering

Fastlegen sender henvisning til Avdeling for smerte og sammensatte lidelser - Smertesenteret. Her blir henvisningen vurdert av et tverrfaglig team. Dersom du vurderes til å ha rett til helseshjelp blir du satt på venteliste. For at du som pasient skal få raskest og best mulig utredning/ behandling er det viktig at fastlegen gjør de nødvendige undersøkelsene og sender oss all informasjon vi trenger om deg.

Det er et mål at de fleste pasientene med sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft skal starte utredning senest 6 måneder etter at henvisningen er mottatt.  Inntaksteamet, som består av lege, fysioterapeut og psykolog vurderer om du trenger å få time tidligere enn 6 måneder.

St. Olavs Hospital er universitetssykehus i Midt-Norge, og det kan være at du blir spurt om annet helsepersonell kan være tilstede under konsultasjonen sammen med behandler.

Prioriteringsveileder - smertetilstander, fra Helsedirektoratet

PERSONALIA PASIENT

  • Navn og personnummer
  • Adresse
  • Telefonnummer

KONTAKTOPPLYSNINGER HENVISER

  • Fastlege, legesenter
  • Adresse, telefonnummer (gjerne direktenummer)

1. Henvisningsårsak

  • Hva ønskes av oss, hvilken utredning 
  • Hvilken poliklinikk ved Avdeling for smerte og sammensatte lidelser henvises pasienten til?

2. Hvilken utredning/ behandling er foretatt, og hvilken effekt hadde den?

  • Tidligere diagnoser? Nåværende diagnostikk?
  • Er pasienten utredet av andre (fysioterapeut, psykolog, psykisk helsevern) skal epikrise vedlegges.
  • Nåværende behandlingstilbud?
  • Har pasienten krav på, og er det startet arbeid med individuell plan?

3. Beskrivelse av pasient, sykdomshistorie, tilstand og daglig funksjonsnivå.

  • Vekt, høyde
  • Hvilke symptomer har pasienten, varighet og utløsende årsaker?
  • Benyttes medikamenter? Hvilke, og hvilken dose?
  • Bruk av rusmidler (alkohol, medisiner, narkotiske stoffer)?
  • Er det foretatt en vurdering av blodprøver, er prøvene innenfor referanseområdet?

4. Hvordan er pasientens arbeidsstatus?

  • Kort om utdanning og tidligere arbeidserfaring. 
  • Har pasienten jobb, i så fall hvilken jobb og hvor stor stillingsandel? 
  • Mottar pasienten inntektssikring via NAV pga helseplager, i så fall hvilken ytelse og prosentandel (sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon)? 
  • Hvordan er pasientens egen motivasjon i forhold til å komme seg tilbake i/ øke arbeidskapasitet?

5. Hvordan er pasientens hjemme-, familie-, sosiale-forhold?

  • Barn, samboer/ ektefelle?
  • Hvem bor pasienten sammen med?
  • Har pasienten noen pågående belastninger som kan relateres til annet enn det aktuelle?

6. Dersom pasient er fremmedspråklig må det i tillegg opplyses:

  • Nasjonalitet
  • Språk
  • Kjønn
  • Behov for tolk

Utredning

Bildet illustrerer en mann liggende i gresset med sterke smerter i hodet.

Foto:colourbox.com

Du vil i all hovedsak få innkalling til en tverrfaglig utredning med lege, fysioterapeut og psykolog. Denne utredningen vil så bli oppsummert i et fellesmøte med behandlingsteamet og deg som pasient.

I noen tilfeller kan det være at vi kaller deg inn til en engangssamtale, kun med en av våre behandlere, lege,  sykepleier, fysioterapeut eller psykolog.

Utredningen kan foregå over flere dager. Du blir ikke innlagt under utredningen.

Det kreves ingen forberedelser i forkant av undersøkelse, utredning eller oppstart av behandling, men vi ønsker at du tar med deg oppdatert medisinliste til første time. Fastlegen din kan hjelpe deg med dette. Ellers sender vi ut et smerteskjema på forhånd. Dette returneres enten ved første time eller per post. Dette finner du opplysninger om i timebrevet ditt.           

Smertepoliklinikken holder til i 2.etasje, vestfløy, i Kunnskapssenteret.


 

Behandling

Etter en tverrfaglig utredning og fellestime vil noen få en individuell behandling og oppfølging som kan gå over 6-12 måneder. I denne perioden vil det som ledd i behandlingen være fokus på egenaktivitet, egentrening og egen mestring.

All behandling og oppfølging vil også avsluttes med en fellestime med deg som pasient og behandlerteam, og eventuelt fastlege.

Etter fellestimen blir det skrevet et fyldig notat fra din utredning og behandling hos oss, som sendes henviser.

div_ee020ab0-577e-4923-a91d-5f5c1d52cba0

Vil du vite mer om sykdommen, kan du klikke på lenken nedenfor. Denne informasjonen utfyller kortversjonen ovenfor.

Fullstendig beskrivelse av pasientforløpet for sterke langvarige smerter som ikke skyldes kreft

Oppfølging

Etter oppfølgingen på smertepoliklinikken vil du primært bli fulgt opp av fastlegen din, eventuelt andre i det kommunale hjelpeapparatet. Dette bestemmes etter dine behov, og tilgang på behandlingstilbud i hjemkommunen. Enkelte pasienter har heller ikke behov for behandling, og kan følges videre av fastlege.

Kontakt

Kunnskapssenteret Smertepoliklinikken

Kontakt Smertepoliklinikken

Oppmøtested

Vi holder til i 2. etasje, vestfløy, i Kunnskapssenteret. Vi henter deg på venterommet når det er din tur. Vi benytter tilbakeringetjeneste så du kan ringe  oss når som helst på døgnet og legge igjen beskjed. Vi ringer deg tilbake så raskt som vi har mulighet. Smertepoliklinikken har åpen telefonlinje hverdager kl. 10.00-11.30.

Kunnskapssenteret

Olav Kyrres gate 10

Øya, Trondheim

Transport

Her kan du zoom deg inn, bevege deg i de ulike etasjene og søke på rom/avdeling.

Mange reiser til eller fra sykehuset med offentlig transport. Det er mulig å ta seg frem til de fleste avdelinger ved St. Olavs hospital med buss, og noen steder med tog. Her finner du beskrivelse av transporttilbud og lenker inn dit.

For St. Olavs hospital på Øya gjelder dette:
 

Tog

Nærmeste holdeplass for toget er Marienborg stasjon. Det er kort gangavstand til sykehuset på Øya. Det går også buss mellom Øya og Trondheim Sentralstasjon.
 

Flybuss

Værnesekspressen stopper ved Studentersamfundet på vei til og fra flyplassen. Det er ca 35 km fra Trondheim sentrum og til flyplassen.
 

Bussforbindelser regionalt og lokalt

For de fleste lokale bussene er Studentersamfundet i Elgeseter gate nærmeste holdeplass til sykehuset på Øya. Dette gjelder også regionbussene.

Merk: noen bussruter også går innom St. Olav på Øya. 

Se nettsidene til AtB for flere detaljer om busstilbudet til St. Olavs hospital

Bus - Local and the surrounding districts

The best way to plan your travel is to visite the website of AtB and use the "Reiseplanlegger" (planner):
https://www.atb.no/ 

Bus - Airport

Flybussen: http://www.flybussen.no/en 
Værnesekspressen:
http://vaernesekspressen.no/index.php/vaernes_eng/rutetider/avganger

Train

Marienborg is the nearest train station to the hospital at Øya:
https://www.nsb.no/reisemal/stasjoner/marienborg-stasjon 

There is local bus service to and from the Trondheim Central Station:
https://www.nsb.no/reisemal/stasjoner/trondheim-s 

Praktisk informasjon

Sykehusapotekene i Midt-Norge har avdelinger flere steder i Midt-Norge. I Trondheim finner du apoteket i 1. etasje i Kunnskapssenteret på Øya:

Kart over Øya, Trondheim, med Sykehusapoteket markert.

Åpne kart i eget vindu (Google Maps)

 

Mer informasjon om Sykehusapotekene i Midt-Norge: https://sykehusapoteket.no/steder/sykehusapoteket-i-trondheim​

 

Note: Not all departments at St. Olav have the service to call you back, except for some outpatient clinics and laboratories.

What is callback?

Callback means that the telephone service is open to the public 24 hours so that you can give your message regardless of opening hours.

Remember personal identity number before calling

Please have your personal number - 6 or 11 figures - ready before calling. This will be of great help when we call you back.

If you are calling on behalf of others, for example children, the child's personal number must be entered.

Payment for not meeting

Note that cancellation must be made at least 24 hours before the appointment. Cancellation later than 24 hours before the appointment causes a fee of NOK 640 (in 2016)

There are several places to eat in the hospital.

"Mat og cafe" of St. Olavs Hospital offers a variety of food in the centers at Øya, at Lian and in the local hospitals in Røros and Orkdal.

"SiT" on behalf of the NTNU, runs cafes at Øya helsehus and in the Medisnteksniske senter.

There are also a cafe in the Rusklinikken in Klostergata 48.

​Read more: Mat og cafe

Kiosker:

 

Butikker:

  • Bunnpris storbutikk ligger i Elgesetergate 18
  • Coop Prix  ligger i ​Klostergata 46

 

Blomster:

Kioskene på Øya-området selger friske blomster.

 

Frisør:

​​​Den private frisørsalongen ligger i Gastrosenteret.
Telefon: 72 82 54 14

Vi har flere spisesteder på sykehuset.

Oversikt over alle våre spisesteder med åpningstider

Spisestedene i Øya helsehus og i MTFS drives av SiT

  • Det finnes spisested i lokalene til Klinikk for rus og avhengighetsmedisin i Klostergata. 

Pasienthotellet Hotell St. Olav ligger på Øya i Trondheim ​og driftes av Compass Group.


Les mer om pasienthotellet

Opening hours:
  • Monday - Friday: 09:00 - 19:00
  • Saturday: 1000 - 1400

Phone 73 86 42 00

Read more about the Pharmacy

Shops within the Hospital area at Øya:

  • Bunnpris, located in Elgesetergate 18
  • Coop Prix in Klostergata 46

Merk: Ikke alle avdelinger har callback, men noen enheter har tilbudet om å ringe deg tilbake.  

Mer informasjon om hvordan callback fungerer og hvordan du enklest får hjelp av oss på telefon

St. Olavs Hospital offers a free wireless guest network called HMNGuest. The guest network is available at all hospital locations throughout the region.

  • Connect to your wireless network HMNGuest
  • Open your browser and follow the instructions
  • You will receive a password by SMS and then you can use guest network online
  • Passwords are valid for one week at a time. Passwords can be sent to any mobile phone with a Norwegian mobil number