Innovasjonscamp på St. Olavs hospital
På jakt etter rett problem
For å finne de beste løsningene, må man først finne ut hva som faktisk er problemet. Derfor arrangerer Ortopedisk avdeling Innovasjonscamp for sykepleierne.

En god definisjon på innovasjon, er at det er en oppfinnelse noen faktisk har bruk for. Det hjelper lite å skape verdens beste produkt hvis ingen har behov for det.
– De beste idéene kommer ofte fra dem som står nærmest pasientene, sier Cecilie Lund Murray, fagutviklingssykepleier ved Ortopedisk avdeling.
– Sengepostene er navet i hele sykehuset, og her ligger det en gullgruve av innsikt og idéer. Sykepleierne vet hva som fungerer i praksis – og hva som ikke gjør det.
Dette tar Ortopedisk avdeling på alvor og arrangerer denne høsten Innovasjonscamp for alle sykepleierne på avdelingen. Målet er å identifisere utfordringer og utvikle praktiske, gjennomførbare løsninger, ofte med utgangspunkt i hverdagsproblemer.
Et godt eksempel er multitrusa - et spesialdesignet undertøy utviklet under en tidligere innovasjonscamp, hvor NTNU TTO som er sykehusets samarbeidspartner på produktinnovasjon har bidratt aktivt fra ide til ferdig løsning. Bakgrunnen var at pasienter med kognitiv svikt ofte plukker i operasjonssår eller trekker ut katetre. Gruppen utviklet derfor et multifunksjonelt undertøy som beskytter sår og utstyr. Det skal nå testes ut i avdelingen.
– Dette er et tydelig eksempel på at innovasjon virkelig nytter, og at samarbeidet med NTNU TTO er gull verdt, sier Lund Murray.
– Det sparer ikke bare tid, men gir også pasientene en tryggere opplevelse etter operasjonen.
Problemjegerne
Innovasjonscampen arrangeres i samarbeid med TIPS (Tjenesteinnovasjonssenteret på St. Olav) og NTNU TTO (NTNU Technology Transfer Office). De er sykehusets innovasjonsrådgivere og eksperter på å avdekke utfordringer det går an å gjøre noe med.
– Innovasjon handler ikke bare om å finne løsninger - det handler om å løse de riktige problemene, sier Kristine Holbø, innovasjonsrådgiver ved TIPS.
– Vi har en tendens til å hoppe rett til løsninger fordi vi vet hvor skoen trykker. Men når vi graver litt, viser det seg ofte at problemet er noe annet, og mer konkret.
Som i eksempelet med multitrusa, hvor man kunne tro at løsningen var å sette inn flere folk på vakt, når den i stedet viste seg å være noe så konkret som en underbukse.
– Det gjelder å spore opp problemer som er så konkrete og håndfaste at man kan gjøre noe med dem, sier Holbø.
På innovasjonscampen får sykepleierne hjelp til nettopp dette gjennom en egen Innovasjonsprosess.
TIPS og NTNU TTO følger også opp ideene videre sammen med klinikken. NTNU TTO bidrar med kompetanse innen kommersialisering og produktutvikling, mens TIPS har innsikt i pasientnære innovasjonsprosesser og endringsledelse.

En ny måte å tenke på

Tina Strømdal Wik er klinikksjef ved Klinikk for ortopedi, revmatologi og hudsykdommer på St Olavs hospital. Hun mener det er svært viktig med samlinger som dette, hvor de ansatte får mulighet til å jobbe med gode idéene for endring. Det er jo de som er tettest på problemstillingene.
Hennes egen forståelse av innovasjon har også utviklet seg underveis.
– Det høres ofte ut som noe Petter Smart-aktig, med er egentlig bare en ny måte å tenke på. Det kan være smartere arbeidsmetoder, annen oppgavefordeling, standardisering av pasientforløp -eller små grep som gjør hverdagen enklere. Det er mye som ligger i begrepet innovasjon.